Ruimer jasje voor Weidenaar Dokkum

Worstmakerij Weidenaar breidde onlangs voor de derde keer uit sinds de verhuizing naar Dokkum. Als de groei aanblijft, is er over een paar jaar alweer een nieuwe verbouwing nodig.

Het was even schrikken, aan het begin van de coronacrisis. Juist de klant waarvoor de Dokkumer worstmakerij Weidenaar het bedrijf met 1000 vierkante meter uitbreidde, viel weg. ,,Dan tinke je wol efkes: wat no?’’ blikt algemeen directeur Lieuwe Weidenaar terug. Gelukkig nam de vraag vanuit een andere hoek toe: online supermarkt Picnic groeide vanwege de coronacrisis fors. Twee jaar geleden ging er nog nauwelijks een halve vrachtwagen per week naar het Picnic-distributiepunt in Nijkerk (Gelderland). Nu zijn dat zes vrachtwagens.

Vooral worst

Het maakt dat Weidenaar met de duizend extra vierkante meters vloeroppervlak prima raad weet. De worstfabriek ging van 2000 naar 3000 vierkante meter. In het nieuwe deel wordt nu vooral worst geproduceerd. Ook zijn er koelcellen bijgebouwd om gegrillde en gekookte vleesproducten terug te koelen. ,,Dêr moast wol echt wat barre. Dêr sieten we wol oan it plafond.’’

In een korte toespraak voor hij samen met burgemeester Johannes Kramer het nieuwe bedrijfsdeel opende, blikte Weidenaar nog even terug op die krapte. ,,De lêste tiid wienen wy mear mei guod oan it slepen as oan it produsearjen. En de woarstôfdieling barste út de foegen.’’

Vorig jaar had het bedrijf nog even te maken met een salmonellabesmetting. Een episode die directeur Lieuwe het liefst snel vergeet, en die gelukkig niet voor een dip in de omzet zorgde. Dat er transparant over werd gecommuniceerd via (sociale) media hielp daarbij, denkt hij.

Gemaksproducten

Groei zit er vooral in ‘gemaksproducten’, vertelt Weidenaar. Kant en klare producten, tapas, dat soort dingen. Het bedrijf, in 1927 opgericht als dorpsslagerij in Niawier, blijft innoveren. Elk jaar wordt er wel een handvol nieuwe producten bedacht, die overigens niet allemaal in het schap belanden. Nieuwste toevoegingen aan het vleesarsenaal zijn de eerdergenoemde tapas – hapjesvlees in kleine bakjes, en de runderworst waarbij nu ook de darm van rund gemaakt is en niet meer van van varken.

Bij de bouw van het nieuwe gedeelte is ook aan duurzaamheid gedacht. Zo liggen er 540 zonnepanelen op het dak en is er een systeem voor warmteterugwinning. De restwarmte die vrij komt binnen het bedrijf wordt gebruikt voor het verwarmingssysteem van de drogerijen, waar de droge worst in wordt gedroogd en voor het verwarmen van het water voor de schoonmaak. Naar eigen zeggen produceert Weidenaar nu ongeveer 44 procent van haar eigen energie.

Gestage groei

De uitbreiding maakt dat de productie ook omhoog kan. Nu verlaten er zo’n 140.000 verpakkingen per week de fabriek aan de Hogedijken. Dat kan nu wel met een procent of twintig omhoog, verwacht Weidenaar. ,,Mar net te gau.’’ Gestage groei is het devies. Uitbreidingsmogelijkheden aan de Hogedijken zijn er niet heel veel meer, maar daar verzint het bedrijf wel iets op als het zover is voorziet Weidenaar. Een vertrek uit Dokkum omwille van meer ruimte is niet aan de orde. ,,Wy hearre hjirre’’, vult zus en communicatieadviseur Wini aan.

Artikel: Leeuwarder Courant
Tekst: Tim Fierant
Foto: Marcel van Kammen