Interview met René Sienema, de worstenkoning van Weidenaar

Ze noemen hem wel de ‘worstenkoning’. Een grapje waar René Sienema (43) best om kan lachen. Sinds mei 2004 is hij werkzaam bij Weidenaar en medeverantwoordelijk voor de verkoop van de producten. Deels via distributiecentra, maar voornamelijk met rack jobbing:het zelf inrichten en bijhouden van een schap in de supermarkt. Het contact dat hij dan met winkeliers heeft, maakt het werk voor René zo leuk.

‘Worstenkoning’ René Sienema kent bijna iedere supermarkt van binnen

De omgang met klanten is René al vroeg bijgebracht. Vanaf zijn 15e werkte hij in zijn geboorte- dorp Surhuisterveen bij de kleine lokale Eldi supermarkt. “We deden daar alles zelf, wat haaks stond op de werkwijze van de moderne supermarkt.” Toen de winkel niet de kans kreeg uit te breiden, moest het de deuren sluiten. Met de opname van worst en vlees in het assortiment van de Eldi, was het contact met Tiny en Marcus Weidenaar al gelegd. Dat leidde ertoe dat zij René vroegen om hun worst te gaan verkopen.

Wiel uitvinden
“Het was in het begin wel even wennen. Kwamen de klanten vroeger altijd naar mij, nu moest ik naar hen toe. Nieuwe klanten zoeken. Contacten leg- gen. Nieuwe producten initiëren en presentaties opbouwen. Waar te beginnen? Ik kreeg een busje mee en een mooi product. Succes ermee, was de bood-schap”, zegt René lachend. Hij vervolgt:“In het begin moest ik even het wiel uitvinden, maar mijn netwerk werd snel groter. Vooral door altijd betrouwbaar te zijn, zowel qua producten
als qua levering.”

Meer variatie
Met het netwerk van René groeide ook het productaanbod van Weidenaar. Begonnen ze met een stuk of vijf varianten droge worst, tegenwoordig kan René de winkels meer dan 30 soorten aanbieden. En hebben ze ook producten die specifiek zijn afgestemd op de regio bui- ten Friesland, zoals Groningse en Drentse droge worst.

Band opbouwen
“Ik doe dat natuurlijk niet alleen. We werken in een team met drie vaste routeverkopers en twee invallers. Die zijn allemaal even belangrijk. Ze werken keihard en rijden zomaar langs twintig, dertig klanten op een dag. Piet in Friesland. Dennie in Groningen, Drenthe en Friesland. En Johan in de Flevopolder, Overijssel, Drenthe en Friesland. Eens per week bezoeken we alle klanten met droge worst. De klanten die vlees bestellen ontvangen doorgaans twee keer in de week een levering. Het is voor de winkels fijn dat ze steeds hetzelfde gezicht zien en het geeft ons de kans om een band met de mensen op te bouwen. Dat is de kracht van rack jobben. Waar de afstanden te groot zijn, leveren we via distributie- centra.”

Meedenken
René houdt van korte lijnen. En niet alleen extern met de afnemers, ook intern met de andere leden van het managementteam waarvan hij deel uitmaakt. “Ik vind het leuk om mee te denken. Tijdens het rijden kom ik op allerlei ideeën. Hoe pak je de producten in? Wat voor jas moet erom? Hoe kunnen we producten nog be- ter presenteren? De jongens en ik zien alle winkels van binnen en horen en zien daar van alles. Eens per maand voeren we als management overleg. Dan bespreken we dit soort dingen.”

Mensenkennis
Om dit werk goed te kunnen doen, moet je over de nodige mensenkennis beschikken. René treft tenslotte allerlei verschillende mensen en hij vindt het leuk om met iedereen een praatje te maken en betrokken te zijn. Niet zo gek dat hij dus naast het werk ook druk is met allerlei andere dingen, zoals toneelspelen, sporten en voetballers trainen.

Nuchtere kijk
Ambities heeft René na dertien jaar als vertegenwoordiger nog volop. “Ik wil eraan bijdragen om Weidenaar nog groter te maken. Zowel qua omzet als qua naamsbekendheid, met kwalitatief hoogwaardige producten. En dat allemaal met een nuchtere kijk.”

Tekst MAS Outreach - OER Weidenaar magazine

  • VolgendeInterview Marcus en Tiny Weidenaar
  • VorigeBiologische Knoflook droge worst