Wilhelmina pepermunt uit Dokkum heeft een naamsbekendheid van 95,5%

De Wilhelmina pepermunt, wie kent ze niet? Het blijkt 4,5 % van de Nederlanders nog niet, zo staat in het marktonderzoek van Fortuin Dockum. Vandaag ben ik op bezoek bij René Alkema die sinds 2004 werkzaam is als Commercieel directeur bij Fortuin.

weidenaar-renealkema-tmb-1400

Je krijgt niet zomaar een kijkje in de keuken van Fortuin. Ik voel me dan ook zeer vereerd en ben ontzettend benieuwd naar dit mooie bedrijf dat ook in Dokkum is gevestigd. Er werken ongeveer vijftig mensen. Het bedrijf bestaat al sinds 1842 en is gestart in Lemmer. Sinds 1878 is Fortuin gevestigd in Dokkum.

Hofleverancier sinds 1892

Het bedrijf is officieel Hofleverancier en eigenlijk is dat heel toevallig en helemaal niet zo officieel ontstaan vertelt Rene. 'Gurbe Jan, toen eigenaar van Fortuin, stuurde in 1892 een kistje met pepermuntjes met een afdruk van Wilhelmina naar het Koningshuis met daarbij een kort briefje over de pepermunt. Het was een cadeautje en de Koninklijke familie wist niet zo goed wat ze hier mee moesten. Toch vielen de pepermuntjes waarschijnlijk wel in goed aarde, want niet lang daarna ontving Fortuin het predicaat Hofleverancier. Dus eigenlijk is het ons een beetje overkomen'.

weidenaar-wilhelmina-tmb-1400

Niet alleen maar pepermuntjes

Wilhelmina pepermunt is een van de producten die Fortuin produceert. Je begrijpt, er worden dus nog veel meer producten gemaakt. Zowel onder het merk Fortuin als private-label producten. Zo is er DF, ofwel Dirk Fortuin, ofwel Dubbel Forte, in ieder geval een scherpe pepermunt, maar ook de hartjes met lieve teksten worden bij Fortuin gemaakt.

Bescheiden familiebedrijf

Zoals ik in het begin al schreef komt het niet vaak voor dat mensen binnen mogen kijken bij Fortuin. Niet omdat ze niet welkom zijn maar omdat het familiebedrijf, sinds 1982 onderdeel van Hellema bekend van de koekjes uit Hallum, produceert volgens de strengste hygiëne eisen. ‘We doen dus ons uiterste best om onze mooie producten te produceren op basis van de eisen die onze klanten stellen.
Dat we een modern bedrijf zijn communiceren we niet alle dag. Ons bescheiden karakter is een van onze belangrijke eigenschappen, al bijna 175 jaar lang. Gewoon niet te moeilijk doen en nuchter blijven past daarbij'.

Sil

Ondanks dat komt Fortuin nu wel met een nieuw merk. De snoepjes van Sil. Sil verwijst naar het wad en zijn zilte gronden. Met de lancering van SIL willen we laten zien dat we ook sterk kunnen zijn in een merk naast Wilhelmina, met Sil kunnen we onze fantastische salmiak producten in de schijnwerpers zetten. Het leuke aan dit merk is dat het past bij onze roots. Sil is een stoere man uit het Noorden, met bestaande snoepjes zoals de hoesttabletten van Fortuin, maar ook nieuwe producten die ik hier natuurlijk nog niet mag verklappen.

“Hiervoor werkte ik bij Spa Nederland, ook een familiebedrijf”

René, die eerst maar eens moest laten zien wat hij kon om vervolgens te kijken of hij op zijn plek was binnen Fortuin is inmiddels helemaal thuis in het familiebedrijf. Hij vliegt door het bedrijf heen alsof het zijn eigen is en vertelt vol passie over hoe moeilijk het is om een pepermunt te stansen. Wat mij opvalt is dat pepermunt maken best wel wat op droge worst maken lijkt. Je doet alles in een trechter, droogt het en maakt er een vorm van, heel simpel gezegd dan natuurlijk.

Binnenkort dus maar op zoek naar Sil in de schappen van de supermarkt, alweer zo’n mooi product dat gewoon uit een Fries Familiebedrijf komt. Grutsk!

blog comments powered by Disqus