In Friesland leven we nog in een ‘echte’ wereld

Interview met Erik-Jan Ruseler, Supermarkt Manager Albert Heijn Harlingen.

We leveren alweer vijf jaar regionale specialiteiten aan de Albert Heijn winkels in het Noorden van het land. Uiteraard is het van belang dat je niet alleen op het hoofdkantoor goede en fijne contacten hebt maar ook met de mensen van de winkels en Erik-Jan is daar één van. Daarom stel ik hem graag aan je voor door middel van dit interview.

weidenaar-ejrah-tmb-1400

Terug naar Friesland om files te mijden

Erik-Jan Ruseler, oorspronkelijk uit Apeldoorn, heeft gestudeerd in Leeuwarden en is na acht jaar afwezigheid weer teruggekomen naar Friesland.

‘We zijn teruggekomen voor de ruimte, maar ook omdat we niet meer in de file wilden staan.

In het begin was het best pittig omdat mijn vrouw en ik beide nog in de Randstad werkten. Mijn eerste baan in het Noorden was bij de Bijenkorf in Groningen. Een mooie baan bij een prachtig bedrijf waar ik veel heb geleerd, maar waar ik uiteindelijk geen doorgroeimogelijkheden in het Noorden van het land meer had. Dit is de reden geweest dat ik mij heb aangemeld voor een selectie-avond van Albert Heijn’.

Ik houd van de omgang met mensen

De selectie heeft Erik-Jan glansrijk doorstaan. Hij werd na een aantal maanden interne opleiding al snel geplaatst als Supermarktmanager bij Albert Heijn aan de Emmakade in Leeuwarden. Met ruim honderd medewerkers een mooie uitdaging. ‘Ik hou van mijn werk, maar soms zou ik wel wat meer tijd willen besteden aan de mensen en dan bedoel ik niet alleen de klant maar ook de medewerkers. Zoals Richard Branson zo mooi omschrijft:

“Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients”.

Daar geloof ik echt in, ook al lukt dat natuurlijk niet altijd maar hier doe ik wel mijn best voor’.

Leeuwarders en Harlingers zijn beide 'stadjes'

Inmiddels is Erik-Jan Supermarktmanager in Harlingen. ‘Het grootste verschil tussen Leeuwarden en Harlingen is dat de gemeenschap kleiner is en dat de mensen hier over het algemeen mondiger zijn. Als ik in Harlingen iets nieuws probeer en ze vinden het niks, dan zeggen ze dat direct tegen mij, dat was in Leeuwarden anders, daar zag ik het aan de verkoopcijfers’.

Overeenkomsten zijn er ook. ‘Fries wordt hier bijna niet gesproken. Net als in Leeuwarden zijn het hier ook 'stadjes' en dat is maar goed ook want mijn Fries is niet zo goed. Het leuke is dat de producten van Weidenaar hier nog beter verkocht worden dan in mijn voorgaande winkel . Ik denk dat dit met name komt omdat de klanten in Harlingen meer A-merken kopen. Wat mij betreft is Weidenaar ook echt een A-merk’.

Albert Heijn en Weidenaar

Als ik Erik-Jan vraag wat hij ervan vindt dat wij aan Albert Heijn mogen leveren roept hij gelijk ‘gaaf’. ‘Albert Heijn stelt hoge eisen aan zijn leveranciers dus ik ben stiekem een beetje trots dat een mooi lokaal familiebedrijf dit voor elkaar bokst.

‘Het assortiment van jullie wordt steeds uitgebreid, waardoor we veel kunnen variëren. Inmiddels kunnen we kiezen uit bijna vijftig verschillende vleesproducten. Ik vind het ook super dat er op de verpakking staat dat het product bij Albert Heijn Harlingen vandaan komt, dit staat op het etiket. Zo weet de klant thuis ook nog dat hij dat vlees bij ons heeft gekocht’.

Wat betekent Friesland voor je?

‘Ik heb het gevoel dat ik hier in de echte wereld leef. Hier zijn de mensen oprecht en ze zeggen hoe ze ergens over denken. Dit laatste kan natuurlijk ook weleens vervelend zijn, maar in de meeste gevallen kom je daar wel het verst mee. Nog een mooi voorbeeld vind ik de relatie met vrienden.

'Vriendschappen zijn hier van nature goed.

Als je iemand een tijdlang niet gezien hebt is dat oké en hoef je geen verantwoording af te leggen. Dat vind ik heel bijzonder.

Wat is je wens voor de winkel in Harlingen?

Het liefst zou ik honderd procent klant-tevredenheid willen, ook al is dat wellicht niet haalbaar. Wat volgens mij wel kan is dat iedereen zich prettig voelt bij ons in de winkel. Niet alleen klanten maar ook medewerkers moeten met een prettig gevoel naar de winkel komen.

blog comments powered by Disqus